مدیرکل پزشکی قانونی کردستان، گفت: در ۱۰ ماهه سال‌جاری ۱۲ نفربر اثر گازگرفتگی در استان کردستان جان خود را از دست دادند که نسبت به مدت مشابه سال قبل که فوت‌شدگان گازگرفتگی ۱۶نفر بودند ۴ مورد کاهش‌یافته است.

بهتاش خانی‌آباد  اظهار کرد: از تعداد ۱۲نفر فوت‌شدگان گازگرفتگی ۱۰ ماهه امسال ۸ نفر مرد و ۴ نفر دیگر زن بودند .

وی با اشاره به انیکه گاز مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است، افزود: عمده‌ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است اما اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصاً در محیط‌های دربسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.

مدیرکل پزشکی قانونی کردستان، ذکر کرد: استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهند.

۸۰ درصد مرگ‌های ناشی از گازگرفتگی بخاطر نصب اشتباه دودکش است

مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان گفت: بیش از ۸۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از گازگرفتگی به دلیل نصب اشتباه دودکش و استفاده ناایمن از آن است.


هوشنگ اولی‌زاده روز چهارشنبه اظهار داشت: اغلب مرگ و میرهای مربوط به گازگرفتگی، ناشی از محکم نبودن دودکش فلزی در پشت وسایل گازسوز به ویژه بخاری یا نصب نامناسب آن در محل دریچه است.


وی با بیان اینکه دودکش حتما باید از داخل دیوار به سمت پشت بام رد شده باشد، اضافه کرد: باید در واحدهای مسکونی از جمله منازل مجهز به پنجره دوجداره، با ایجاد دریچه در دیوار، منفذی برای ورود اکسیژن به منزل و جریان هوا وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *